کاربرد های جالب واقعیت مجازی - Virtual Reality

واقعیت مجازی یا Virtual Reality فناوری که چند سالی هست در بین مردم استفاده می شود اما هر روز قابلیت های آن در حال گسترش است و کاربرد های جالب و جدید پیدا می کند.

از سفر در تاریخ و رفتن به مکان های تاریخی و دیدنی متفاوت در سر تا سر دنیا با کمترین هزینه  و هدر رفت زمان ، ایده های جدید برای وسایل شهربازی تا آموزش های نظامی با شبیه ساز های واقعیت مجازی .


 

۱-واقعیت مجازی و سلامت روان

همانطور که قبلا در مقاله ای دیگر گفتیم، فناوری واقعیت مجازی  VR به یک روش جدید برای درمان ترس ها و استرس ها تبدیل شده است. با استفاده از شبیه ساز های VR، فرد در تلاش است با موقعیت آسیب زا کناربیاید و به با ترسش راحت تر رو به رو شود. همچنین برای درمان  فوبیا و افسردگی نیز استفاده شده است. برای مثال، برخی از بیماران با مدیتیشنی  با استفاده از VR سیستم واکنش پذیزی و مواجه با استرس خود را تقویت می کنند. فناوری واقعیت مجازی می‌تواند محیط امنی را برای بیماران فراهم کند تا با چیزهایی که از آن‌ها می‌ترسند در تماس باشند و در عین حال در یک محیط کنترل‌شده و امن باقی بمانند. این تنها یکی از راه هایی است که واقعیت مجازی می تواند تأثیر مثبت واقعی بر جامعه داشته باشد.


 

۲-واقعیت مجازی در آموزش پزشکی

با توجه به اینکه دانشجویان پزشکی باید با بیماران خود برخوردی مستقیم داشته باشند هدست های واقعیت مجازی این زمینه را ایجاد کرده تا آن ها تمرین های اولیه خود را در محیطی کم هزینه و آسان تر اغاز کنند و همچنین خطر آسیب رساند به بیمار ها در هنگام جراحی تمرینی وجود نداشته باشد.آن ها با این روش مهارت لازم را کسب میکنند تا در جراحی های واقعی توانایی بیشتری از خودشان نشان دهند.


 

۳- واقعیت مجازی و مسائل نظامی

ارتش بریتانیا و ایالات متحده هر دو واقعیت مجازی را به آموزش های خود اضافه کرده اند، زیرا VR تاثیر استفاده از شبیه ساز هایی مثل جت جنگی رانندگی و تیراندازی را چند برابر میکند. شبیه ساز های واقعیت مجازی در تمام شاخه های نظامی استفاده می شود: ارتش، نیروی دریایی، نیروی هوایی و... حال که حتی کودکان نیز با بازی های ویدیو و این تکنولوژی در حال بازی و آموزش در سطحی جدید هستند، VR یک روش آموزشی موثر است که با آن می توان یک تازه کار را در موقعیت ها، مکان ها و محیط های مختلف برای طیف وسیعی از اهداف آموزشی قرار داد با هزینه ای خیلی کمتر و در زمانی کوتاه تر. ارتش از آن برای شبیه سازی پرواز، شبیه سازی میدان نبرد، آموزش پزشکی و شبیه سازتانک و موارد دیگر استفاده می کند. VR یک تجربه کاملاً فراگیر، بصری و مبتنی بر صدا است که می تواند با خیال راحت موقعیت های آموزشی خطرناک را برای آماده سازی و آموزش سربازان ایجاد کرد، بدون اینکه  تا زمان آماده شدن برای موقعیت های واقعی خطری آن ها را تهدید کند. یکی دیگر از کاربردهای آن شامل درمان اختلال استرس پس از سانحه ( PTSD ) برای سربازانی است که از جنگ بازگشته اند و برای سازگاری با شرایط عادی زندگی به کمک نیاز دارند. این به عنوان درمان مواجهه با واقعیت مجازی ( VRET ) شناخته می شود. یک مزیت کلیدی برای استفاده از فناوری واقعیت مجازی در ارتش کاهش هزینه های آموزش است.


 

۴- گردشگری

ویروس کووید و در پی آن قرنطینه باعث شد ما نتوانیم مدتی به راحتی به سفری امن و بی خطر برویم.در این میان بحث سفر های مجازی با استفاده از هدست های  VR داغ شد.شما میتوانید از خانه خود به هرکجا که دلتان میخواهد بروید و بازدیدی لذت بخش داشته باشید.شاید خیلی ها هزینه و موقعیت سفر کرد به مکان های مشهور تاریخی و تفریحی را نداشته باشند اما تکنولوژی این زمینه را فراهم کرده تا شما راحت از مقصد مورد نظرتان بازدید کنید.

همچنین کاربرد دیگری که Virtual Reality در صنعت توریسم دارد این است که به شما امکان این را می دهد که قبل از سفر از آن جا دیدن کنید تا از انتخاب خود مطمئن شوید و هزینه و وقت خودتان را ناگهان هدر ندهید.


 

۵- تجربه وقایع تاریخی با واقعیت مجازی

شاید بتوانید به سفر بروید و در موقعیت هایی که دوست دارید قرار بگیرید و لذت ببرید اما نمی توانید در زمان سفر کنید و حسی که فرماندهان نظامی سرباز ها و مردم عادی در گذشته داشته اند را تجربه کنید اما با استفاده از عینک های واقعیت مجازی امکان این کار برای همه فراهم شده است. حتما در ایام عزاداری ایستگاه هایی را دیده اید که با این هدست ها شما را به سال ها قبل میبرند تا روز های عاشورا و تاسوعا را از نزدیک لمس کنید .


 

۶- آموزش

استفاده از واقعیت مجازی در آموزش های نظامی یا پزشکی محدود نمی شود، بلکه مدارس و دانشگاه ها نیز از این فناوری برای یادگیر بیشتر دانش آموزان خود استفاده می کنند. دانش آموزان قادر به تعامل با یکدیگر  در یک محیط سه بعدی هستند. همچنین می‌توان آن‌ها را به سفرهای میدانی مجازی، مثل موزه‌ها، تورهای منظومه شمسی و بازگشت به گذشته به دوران مختلف برد. همچنین برای دانش آموزانی با نیاز های ویژه مانند اوتیسم مفید باشد . تحقیقات نشان داده  که واقعیت مجازی می‌تواند یک پلتفرم مناسب برای تمرین ایمن مهارت‌های اجتماعی  کودکان، از جمله کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم ( ASD ) باشد. شرکت فناوری Floreo  برنامه های  واقعیت مجازی را توسعه داده است که به کودکان این امکان را می دهد مهارت هایی مانند اشاره کردن، برقراری تماس چشمی و ایجاد ارتباطات اجتماعی را یاد بگیرند و تمرین کنند.


 

۷- راه اندازی کسب و کار با واقعیت مجازی

شاید شما هم در شهربازی ها و مراکز تفریحی - تجاری اطراف خودتان  دیده اید که شبیه سازهایی بپا شده و افراد در حال بازی با آن هستند.

یک نمونه از این تجهیزات که صرفه اقتصادی زیادی دارد سینما واقعیت مجازی است.

 

همچنین شما میتوانید آموزش با استفاده از هدست های VR را راه اندازی کنید و وجه تمایز شما با رقبایتان باشد.

 

در مشاوره املاک و بازاریابی نیز در کشور های خارجی از این فناوری استفاده می شود و شما می توانید کالا و ملک خودتان را به صورت غیر فیزیکی به نمایش بگذارید.

سبد خرید