چگونه متاورس دنیا را تغییر خواهد داد؟ | تاثیر metaverse بر آينده جهان

اگر چیزی از متاورس شنیده اید حتما با خود فکر کرده اید که  شبیه داستان های خیالی در فیلم ها و رمان ها باشد.درست است اولین بار همچین ایده ای توسط نیل استفنسون در رمان تصادف برفی (۱۹۹۲) بیان شد.

ایده اولیه metaverse به قدری شبیه به داستان استفنسون بود که درصفحه مجازی خودش اعلام کرد که در انجام این پروژه دخالتی نداشته است.

با این حال داستان خیالی نیل امروز با توجه به روی کار امدن عینک های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده همچنین پیشرفت طراحی های گرافیکی سه بعدی توسط شرکت های meta (فیسبوک سابق) و... با واقعیت تبدیل شده است.

یک اشتباه در مورد متاورس این است که فکر میکنند metaverse  فقط یک جهان ثابت خاص است اما اینطور نیست

و شرکت های مختلف جهان های خودشان را ساخته اند و هرروز درحال گسترش و زیاد تر شدن هستند.

 

چگونه متاورس دنیا را تغییر خواهد داد؟

 

 

به درمان کمک می کند

محیط متاورس که با هدست های واقعیت مجازی می توان حضور در آن را تجربه کرد به طور مستقیم و غیرمستقیم روی اختلالات اضطرابی تاثیر بگذارد. به این صورت که فردی که دچار اختلال و مشکل است می تواند خودش را در موقعیت مشابه موقعیت استرس زا قرار دهد با این تفاوت که کنترل بیشتری بر اطراف خودش دارد. طبق تحقیقات تکرار اینکار روی ناخوداگاه تاثیر می گذارد و دلیل تغییر می شود.

متاورس با واقعیت مجازی VR میتواند لحظاتی را شبیه سازی کند تا بیماران مبتلا به PTSD  درمانی را بدون مصرف دارو ها که عوارض بسیاری نیز دارند را بگذرانند.

 

metaverse سیستم آموزشی و روش های تدریس را تحت تاثیر قرار می دهد

فکر کنید دانش آموزان مدل سه بعدی بدن را به صورت مجازی وسط کلاس ببینند یا بدونه خرید بلیط از هرکجای جهان از موزه لوور یا هر مکان تاریخی دیگری دیدن کنند. فکر کنید از هرکجای دنیا افرادی به صورت مجازی کنار هم یک کلاس درس را تجربه کنند.

متاورس Metaverse  همان فناوری است که با ایجاد محیطی مجازی کلی از هزینه های اموزش را کم می کند و فرصت هایی که قبلا غیر ممکن بود را برای همه خیلی راحت فراهم می کند.

متاورس علاوه بر نحوه یادگیری شیوه آموزش را نیز می تواند تغییر دهد. به طوری که شاید امکان تدریس بعضی موضوعات نیاز مند یکسری امکانات خاصی بود مثل بررسی اسکلت یک تیرکس عصر ژوراسیک اما با این تکنولوژي امکان هرکاری فراهم شده است.

 

چگونه متاورس میزان جرم و جنایت را کم خواهد کرد؟

با توجه به اینکه با وجود متاورس ما از قید زمان مکان کمی آزاد می شویم میتوان حتی در موقعیت های خطرناک قرار گرفت یا حتی کارهایی که در دنیای واقعی به دیگران اسیب می رساند اما همه برای هیجانش می خواهند آن را تجربه کنند را در این دنیای مجازی انجام داد.

شما می توانیت خیالات و فانتزی های ذهنی خودتان را بدون اینکه به دیگران یا خودتان اسیب بزنید و هزینه و خرابی به بار اورید را به واقعیت تبدیل کنید.

این میتواند تاثیر خوبی بر کاهش جرم و جنایت بگذارد زیرا با انجام فانتزی هایتان در دنیا مجازی احتمالا احساس خیلی ها ارضا شود و دیگر نیازی نبینند که خودشان را در جهان واقعی به خطر بیاندازند.

 

متاورس به کره زمین و به کاهش مصرف منابع کمک می کند

اکثر سناریو هایی که در فیلم ها و رمان ها برای پایان دنیا دیدیم در تمام شدن منابع کره زمین خلاصه می شوند. متاورس با فضای واقعیت مجازی که ساخته کمک بزرگی در کم تر شدن مصرف انرژي ها می کند.دلایل مختلفی دارد.دیگر نیاز نیست برای دیدن مکان ها یا اشخاصی در آن سمت دنیا حتما به طوری فیزیکی به ان جا سفر کنیم. از تولید خیلی چیز ها بی نیاز می شویم و منابع بیهوده هدر نمی روند.مثلا سالانه تعداد زیاد مدل های اناتومی بدن برای آموزش پزشکی در دانشگاه ها تولید می شود. اما با نسخه مجازی آنکه مشابه واقعیت است در استفاده از نفت خام صرفه جویی می شود. مانند هارد ها و فضا های ابری که تولید سی دی و نوار های قدیمی را به حداقل رساندند.

 

متاورس دنیا بازی و سرگرمی را تغییر خواهد داد

تجهیزات واقعیت مجازی و واقعیت افزوده دیگر جای خود را در دنیای سرگرمی باز کرده اند.

Metaverse از زاویه دیگر انگار ادامه مسیر Vr  و Ar است. فرض کنید به کنسرت خواننده محبوبتان در آن سردنیا بروید و از محدودیت های جغرافیای و قانونی و مالی خلاص شوید.در شهری آزاد مثل بازی های جهان بازی مانند GTA قدم بزنید.

همچنین جهان متاورس بازی ها و گیم های متفاوت زیادی نیز در خودش دارد که می تواند برای گیمر ها فضا جدید و جذابی باشد.

تاثیر metaverse بر آينده جهان

چگونه متاورس به ما هویت جدیدی می دهد ؟

متاورس حتی توانایی تبدیل شدن به یک شبکه اجتماعی در سبکی متفاوت با پلتفرم های قبلی را دارد. در متا هر کس یک اواتار دارد. شما به راحتی با دیگران یا حتی افرادی که نمی شناسید رابطه برقرار میکنید.

چون metaverse  چیزی بین شبکه های مجازی و دنیای واقعی است ما هویت جدیدی در آن پیدا می کنیم که قبلا نداشتیم.احتمالا به گونه جدید در آن با بقیه تعامل خواهیم کرد. نه مثل دنیا مجازی کسی میتواند خودش را زیادی بزرگ و بهتر جلوه دهد و نه مثل دنیای واقعی کسی از رفتارش زیادی خجالت بکشد. موقعیت اجتماعی جدیدی است که هنوز زیاد در آن تجربه نداریم و باید ببینیم در آینده چگونه با آن برخورد می کنیم.آيا برای بشر مفید است یا نه ؟

 

چگونه متاورس مشاغل جدید بوجود می آورد؟

با وجود متاورس باید نگاهی به کار های گذشته خود بیاندازیم. احتمالا کلی شغل از بین می رود. اما فرصت های شغلی جدیدی جایگزین آن ها می شود. اولینش قطعا توسعه نرم افزاری و گرافیکی همین دنیا متا است. تولید تجهیزات واقعیت مجازی با پیشرفت metaverse  بیشتر خواهد شد. همان طور که میدانید برای ورود و تجربه بهتر در این فضا شما حداقل یک هدست واقعیت مجازی لازم دارید. همچنین شرکت های زیادی می خواهد خدماتی مربوط به متاورس را آرایه دهند که هر کدام به تعداد زیادی متخصص و کارمند نیاز دارند. شرکتی به بزرگی فیس بوک با سرزبان افتادن metaverse  اسم و برند معروف خودش رها کرد و با نام ' متا ' خودش را ری برند کرده است.

سبد خرید